18-02-09

LEVENSGEVAARLIJKE TOESTAND OP HARMONICABUSSEN VAN DE LIJN

harmonicabusDe kwaliteit van de bussen van De Lijn en in het bijzonder de harmonicabussen of gelede bussen van het type AG-300 leiden tot levensgevaarlijke toestanden. In de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement heb ik deze ernstige toestand opnieuw aangeklaagd.  Het wagenpark van De Lijn beschikt over 380 bussen van het type AG-300. Reeds in maart 2008, maar ook in mei en november 2008 werd minister voor mobiliteit Kathleen Van Brempt ondervraagd over de slechte toestand van de gelede bussen.

 

In haar antwoord stelde Van Brempt dat het onoordeelkundig plaatsen van niet conforme verkeersdrempels op trajecten van het openbaar vervoer er toe geleid heeft dat de onderkant van de harmonica’s geplooid werden.  Volgens de minister werden de geleding of harmonica aangepast waardoor de verkeersdrempels niet meer geraakt zouden worden en beschadiging aan de onderkant zou uitblijven. Volgens de minister is het probleem opgelost.

 

Niets is minder waar! Zeer recente foto’s van harmonicagedeeltes van een bus van het type AG-300 tonen aan dat de toestand zeer gevaarlijk is. Op de foto is duidelijk te zien dat men zelfs een voet door het harmonicagedeelte naar buiten kan steken.  De mankementen aan de onderkant van het voertuig zijn zeer goed merkbaar. Het is dus onaanvaardbaar dat minister Van Brempt stelt dat de problemen opgelost zijn.

 

harmonicabus voetIk vraag me af of er eerst een ongeval moet gebeuren, waarbij een kind zich aan het harmonicagedeelte kan verwonden, vooraleer Van Brempt en De Lijn initiatieven neemt om de voertuigen te laten herstellen. Ook andere mankementen aan deze type-bussen zoals het ontbreken van een degelijke stofafzuiging of filter kon met foto’s aangetoond worden. Ik zal dan ook niet nalaten om de Lijn en minister Van Brempt op hun verantwoordelijkheden te wijzen en de veiligheid op het openbaar vervoer te waarborgen.

 

 

17:31 Gepost door Marleen Van den Eynde in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

12-02-09

OOK SCHROOTPREMIE BIJ AANKOOP VAN MILIEUVRIENDELIJKE TWEEDEHANDSWAGEN

schrootAfgelopen weeikend kondigde Federaal minister Reynders aan dat de regering een schrootpremie wil invoeren. Dit betekent dat de koper van een milieuvriendelijke wagen een premie zou krijgen (hoeveel is niet duidelijk) wanneer hij zijn oude wagen tot schroot laat verwerken. De schrootpremie zou in het buitenland tot een bijkomende productie van nieuwe wagens geleid hebben. Of dit de teloorgang van de auto-industrie zal redden is een andere vraag.

Ik heb namens het Vlaams Belang ervoor gepleit dat bij de verdere onderhandelingen rekening zou worden gehouden met de sector van de tweedehandswagens. Waarom zou men bij de aankoop van een milieuvriendelijke tweedehandswagen geen schrootpremie mogen krijgen?

Minister Crevits beloofde in ieder geval deze opmerking mee te nemen alsook onze opmerking aangaande de financiering van die premie. Het kan niet langer dat de overheid premies uitschrijft die moeten voorgefinancierd worden door de zelfstandigen, zoals in dit geval door de autohandelaars.

Ik zal dan ook de komende weken de onderhandelingen nauwgezet opvolgen, want het is duidelijk dat door het aankondigingsbeleid van kandidaat voor de gewestverkiezingen in Wallonië, de heer Didier Reynders, de uitwerking van een schrootpremie snel uitwerking moet krijgen.

21:33 Gepost door Marleen Van den Eynde in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |